Re: Zonder ombouw plantaardig dieselen

[ Rijden met slaolie ]

Geschreven door Marc at 09. Jun 2008 15:02:10:

In antwoord op: Zonder ombouw plantaardig dieselen geschreven door Jeroen at 29. Sep 2003 14:10:30:

> DIESELMOTOR IS ALLESBRANDER
>De werking van een dieselmotor berust op zelfontbranding van de brandstof doordat deze wordt ingebracht in een warme, zuurstofrijke omgeving onder hoge druk. Een dieselmotor kan hierdoor met praktisch iedere vloeibare brandstof (van methanol tot asfalt-teer) gestookt worden, omdat iedere brandstof de neiging heeft spontaan te ontbranden in aanwezigheid van zuurstof bij voldoende druk en/of warmte.
>ZOMAAR VANALLES STOKEN?
>Kriteria voor brandstofkeuze zitten hoofdzakelijk in de mechanische eigenschappen van de brandstof, in verband met het traject dat de brandstof moet afleggen voordat deze in de verbrandingsruimte is aangekomen: Het spul wordt uit de tank gepompt en m.b.v. een hogedrukpomp door een verstuiver in nevelvorm afgeleverd. De brandstof moet de brandstofpomp kunnen smeren en koelen en moet voldoende vloeibaar zijn om door de verstuiver verneveld te worden.
>Bij het ontwerpen van het brandstofsysteem wordt rekening gehouden met de eigenschappen van de brandstof. De meest voorkomende dieselmotoren zijn ontworpen voor gasolie (diesel), maar er zijn er ook voor stroperige stookolie (laagtoeren scheepsdiesels). Voor elke viscositeit is wel een verstuiver te ontwerpen en anders is de viscositeit wel te veranderen door verwarming. Hierop concentreert zich ook de ombouw van automotoren om deze geschikt te maken voor een andere brandstof.
>Bij plantaardige oliën is eerder de viscositeit een probleem dan smering van de pomp. De vloeibaarheid wordt verbeterd door verwarming of, wanneer de inspuitpomp de dikkere vloeistof wel kan verstouwen, de verstuiver wordt iets grover uitgevoerd.
>GEEN MOTORAANPASSINGEN
>Als je nu geen zin hebt in aanpassingen aan motor en brandstoflijn, ben je genoodzaakt de brandstof aan te passen. De brandstof moet even vloeibaar zijn en evenveel smeervermogen hebben als gasolie. Door 15-25% kerosine(petroleum,lampolie))of 10-15% terpentine aan plantaardige olie toe te voegen wordt de vloeibaarheid beter en kan het mengsel probleemloos aan iedere dieselmotor gevoerd worden.
>Je kunt de viscositeit gemakkelijk meten aan de hand van een proefje: Giet afgemeten hoeveelheid gasolie in een blikje met een klein gaatje onderin en meet met een stopwatch hoe snel of langzaam er een bepaalde hoeveelheid is doorgevloeid. Hiermee bepaal je de standaard vloeibaarheidsnorm waar je mengsel aan moet voldoen. Afhankelijk van type en uitvoering van de motor die de brandstof gaat stoken mag je meer of minder afwijken van deze norm. Zoals elders op dit forum leesbaar is kunnen sommige motoren beter overweg met dikkere brandstof dan andere.
>EIGEN ERVARING
>Ik experimenteer al sinds enige jaren met verschillende mengsels op basis van plantaardige olie in mijn auto en dat gaat voortreffelijk. Ik heb de indruk dat de motor meer koppel ontwikkelt of tenminste soepeler presteert bij lagere toerentallen. Het lijkt me aannemeijk dat, gezien de moleculaire struktuur van plantaardige olie, de verbranding geleidelijker verloopt dan bij konventionele diesel het geval is.
>Tot nu toe reed ik afwisselend met frituurolie, slaolie en zonnebloemolie (waarbij de eerste twee natuurlijk ongedefinieerd zijn), gemengd met petroleum en terpentijn. Een te dikke brandstof geeft matige motorprestaties bij koud draaien en geeft moeite bij hogere toerentalen; problemen die afnemen bij opwarmen van de motor.

Ik heb een vw touran 1,9 tdi
Kanik hier zonder problemen slaolie ingooien en hoeveel per keer ?

Antwoorden:

[ Rijden met slaolie ]